Bilimsel araştırma basamakları örnekleri (Çöp sorununu çözelim örneği)

9 Kasım 2011 Çarşamba

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRENİYORUM

Neden Oldu: Dünya Üzerinde Bir çok olay meydana gelmektedir. Bu olayları bilmek ve anlaya bilmek için, tek taraflı değilde yargılayan bir düşünce yapısına sahip olmak gerekir. Hiçbir zaman bir olayın oluş ve sonucu tek taraflı değildir.
Yakın çevremizdeki bir örneğe bakarsak bir olayın çok boyutlu olduğunu fark ederiz. Çünkü olaylardan farklı kişiler farklı şekillerde etkilenmektedir. Etkileniş biçimlerinin nedenleri ve sonuçları farklıdır.


OLGU: Herkes tarafından kabul edilen, kanıtlanabilir, değiştirilmeyen Bilgilerdir.
ÖRNEK: M. Kemal Atatürk 19 Mayıs 1919 da samsuna çıkarak milli mücadeleyi başlattı.
Ankara Türkiye’nin başkentidir.
Görüş: Kişiden kişiye değişen kişilerin düşüncelerini yansıtan kimine göre doğru kimin göre yanlış bilgilerdir.
Örnek: Türkiye’nin en sevilen takımı Beşiktaş’tır.
İlköğretimde en sevilen ders İngilizcedir.
Not: Bence, bana göre, mutlaka, kesinlikle gibi ifadeler görüş bildiren ifadelerdir.

OLGUDAN GENELLEME
Herkesin bildiği ve kabul ettiği bilgilere olgu denir. Gir olgunun genelleştirilmesi için tümevarım ve tümdengelim kavramlarını bilmek gerekir.
Tümevarım: Parçadan bütüne varmaktır. Yani küçük olgu ve olaylardan asıl konuya, öze ulaşmaktır.
Tümdengelim: bütünden parçaya varmaktır.

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAPIYORUM

Bilimsel araştırmalar yapılırken takip edilmesi gereken yöntemler vardır. Bunlar.
1. ilkönce konu, sorun tespit edilerek gözlem yapılır.
2. Gözlemlerimiz sonucunda ortaya bir hipotez sunma.
Hipotez: problem için geçici çözüm yolu bulma, açıklama yapma, varsayım ileri sürme demektir.
3. Sunduğumuz hipotezi test etme, değerlendirmektir. Test ettiğimiz hipotezden sonuç çıkarmak gerekir.

NOT: Yapılan Araştırmalarımızda eğer başka kaynaklardan alıntı yapılmışsa dipnot ve kaynakça belirtmeliyiz. Dipnot ve kaynakça göstermeden başkalarının bilgilerinin kullanılması bilimsellikle bağdaşmaz bu durum bilgi hırsızlığına girer. Araştırmalarımızda resimlerde kullanabiliriz.

ÖRNEK: Çöp Sorununu Çözelim Sosyal Bilgiler–Sosyal Bilgiler Öğreniyorum
Bilimsel Araştırma Basamakları
AMAÇ: Bu etkinlikte öğrenciler, çevre kirliliğiyle ilgili olarak çöp sorununu bilimsel araştırma basamaklarını kullanarak inceleyecek ve buna çözüm yolları önereceksiniz.
Problem belirleme: Çöpler çevre kirliliğine neden olur mu?
Gözlem: Okulumuzun bahçesinde çöpler var.
Hipotez: Çöpler çevre kirliliğinin bir nedenidir (değildir).
Hipotezi test etme: Çöpleri sınıflandırıp geri dönüşüme kazandırarak çevre kirliliğini azaltabiliriz.

Sonuç: Çöpleri sınıflandırmamıza ve geri dönüşüme kazandırmamıza rağmen çevre kirliliğine kesin bir çözüm bulamadık.

ÖRNEK: Sınıf Etkinliği 2 Televizyon Programları
–Sosyal Bilgiler Öğreniyorum - Bilimsel Araştırma Basamakları
AMAÇ: Bu etkinlikte öğrenciler, televizyon programlarını değerlendirecek, televizyonun bir eğitim aracı olarak da kullanabileceğini fark edecektir. Bu çalışmada, programları değerlendirirken bilimsel çalışma basamakları kullanılacak.
ARAÇ –GEREÇ : • Gazetelerden kesilen günlük televizyon programları ve programlar hakkında kısa özetler.
Soru: Yaptığımız bu etkinliği, bilimsel araştırma basamaklarına uygun olarak sıralayın.
Cevap:
Problem belirleme: Televizyondaki her program, insanlara yeni ve kullanılabilir bilgi sunar mı?
Gözlem: Televizyonda birçok program türü var.
Hipotez: Eğitici programlar, bize faydalı bilgiler sunar.
Hipotezi test etme: Belgesel ve haber gibi programlar, insanlara yeni ve kullanılabilir bilgiler veriyor.

Sonuç: Her belgesel ve haber programı doğru bilgi vermeyebilir

SORUN ÇÖZME
Bütün insanlar özgür ve eşit haklara sahip olarak doğarlar. Bu hak ve özgürlükler bir takım sorumluluklarda beraberinde getirir. İnsanların hak ve özgürlükleri diğer insanların özgürlük ve haklarını kısıtlamamalıdır. Yaşamda karşılaştığımız çeşitli sorunlarla mücadele ederken hareketlerimiz başka insanların hak ve özgürlüklerine zarar vermemelidir.
Eğer bir soruna çözüm getiriyorsak bu çözüm yolu, sorumlulukların ve özgürlüklerin temelinde olmalıdır.
Sorumluluk:?
Hak:?
Özgürlük:?
Kendi Çıkarlarımız için Başkalarının hakkını çiğnememeliyiz. Özgür olmak başkalarının hakkını çiğnemek değildir. Hiç kimse sınırsız ve kuralsız haklara sahip değildir.
Toplumsal yaşamda sadece kendimizi değil, çevremizdekiler de düşünmeliyiz. Bir işi yaparken, doğru olup olmadığını sonunun nereye varacağını tahmin etmek zorundadır.
Derslerimize çalışırken, araştırma yaparken ve insanlarla iletişim kurarken EMPATİ kurmalıyız.
EMPATİ: Kişinin kendini başkasının yerine koyarak, onun gibi düşünüp, hissetmeye çalışmasıdır.
İnsanların en temel hakkı yaşama hakkıdır. Bütün hakların temelinde yaşama hakkı vardır.

SOSYAL BİLGİLER OLMASAYDI
Sosyal Bilgiler Hayatımızın en büyük parçalarından birisidir.
Hem tarih hem de kültürel alanda bilgi ve becerilerimizin gelişmesinde sosyal bilgilerin önemi oldukça büyüktür.
SOSYAL BİLGİLERİN AMAÇLARI
* Sosyal bilgiler; topluma faydalı sorumlu birer vatandaş olmamızı sağlar.
* Yaşadığı çevresini yurdunu ve dünyamızın özelliklerini tanımamıza yardımcı olur.
* Türküye Cumhuriyetinin etkin bir vatandaşı olarak gelişmemize katkısı çok büyüktür.
* Haklarımızın neler olduğunu, herkesin yasalar önünde eşit olduğunu gerekçeleriyle söyler.
* Türk kültür ve tarihini oluşturan öğeleri kavrarız.
* Yakın çevresinin ekonomik değerlerini ve ulusal kaynakları tanır.
* Çevresinin ve yurdunun yönetim örgütlerini bilir.
* Günlük yaşamında haritadan yararlanma yollarını kavrar.
* Çevreyi koruma ve iyileştirme bilinci kazanır.
* Ulusuna, bayrağına, askerine, ordusuna ve insanlığa sevgi, saygı duygularını geliştirir.
* Sorumluluk alma, yardımlaşma ve beraber çalışmayı alışkanlık hâline getirir.
* Ailesine, ulusuna, vatanına, Atatürk devrim ve ilkelerine bağlı, özverili, iyi vatandaş olarak yetişir.
* Toplumdaki bireylerle sosyal ilişkiler kurar.